ایا طبیب ضامن است
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
آیا طبیب ضامن است؟
اشاره
در شریعت اسلام فراگیرى علوم مورد نیاز جامعه از قبیل علم طب واجب کفایى بوده و بر تمامى کسانى که توان و امکانات و زمینه تحصیل چنین علمى را دارند واجب است تا حد رفع نیاز، آن را فراگیرند و نیاز جامعه را برطرف کنند.
در دستورات اسلامى به بهداشت و امور پزشکى توجه خاصى مبذول شده و بهداشت از ارزش والایى برخوردار است تا جایى که «علم الابدان» در کنار «علم الادیان» قرار مىگیرد چنانکه رسولخدا«صلى الله علیه وآله وسلم» فرمود: «العلم علمان: علم الابدان و علم الادیان.» (2)
از سویى بر بیماران واجب است در صورت ابتلا به امراضى که اگر به طبیب مراجعه نکنند ممکن است موجب هلاکت آنان و یا نقص عضو و یا قوه اى از قواى جسمانى آنان گردد، به طبیب مراجعه و خود را معالجه کنند و حق تعلل و کوتاهى را ندارند. دلیل این مطلب، حدیث: لا ضرر و لاضرار.» (3) و آیه: «و لا تلقوا بایدیکم الى التهلکه» (بقره / 195) و احادیثى دیگر از قبیل: «تداووا فان الذى انزل الداء انزل الدواء.» و «ان موسى علیه السلام مرض فعاده بنو اسرائیل و وصفواها له دواء فامتنع منه، فاوحى الله الیه ان الله یامره بذلک و الا لم یشغه» (4) و روایاتى دیگر که نیاز به نقل همه آنها نیست.
از سوى دیگر بر طبیب نیز علاج امراضى که اگر از معالجه آن امتناع نماید، موجب هلاکتیا نقص عضو و قواى جسمانى مىگردد، واجب است و امتناع و خوددارى از علاج علاوه بر حرمت، ضمان نیز دارد. در حدیثى ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل مىکند که آن حضرت فرمود: عیسى مسیح علیه السلام چنین مىفرمود: اگر طبیبى مداواى مجروحى را ترک کند (یعنى از معالجه جراحات بدن مریض به هر دلیلى امتناع ورزد) با وارد کننده جرح، شریک است چرا که شخص وارد کننده جرح قصد فساد (و آزار رسانى) مجروح را داشته است و آن کسى هم که توانایى مداوا را دارد ولى از معالج امتناع مىورزد فساد او را طالب است، (5) یعنى همانطورى که وارد کننده جرح مقصر و ضامن است، طبیب ممتنع نیز ضامن است. بنابراین طبیب حق امتناع از معالجه را ندارد.
با وجود اینکه طبیب و طبابت در بینش اسلامى و همچنین در جوامع بشرى در طول تاریخ از منزلت والایى برخورد بوده و هست، و در عین حال بر بیماران واجب استبه آنان براى علاج امراضشان مراجعه نمایند، و بر آنان نیز علاج بیمار واجب و امتناع از آن حرام است، بالاخره طبیب یک انسان است و از مقام عصمتبرخوردار نیست و مانند هر انسان دیگرى ممکن است مرتکب خطا یا اشتباه شود، و در بعضى از مواقع نیز علىرغم سعى و تلاش پزشک و عدم وقوع هر گونه اشتباهى ممکن است معالجات پزشک منجر به ایراد خسارات مالى و جانى بیمار گردد. اینک سؤال این است که آیا طبیب مسئول اعمال خویش و ضامن جبران خسارات وارده مىباشد یا نه خطاى طبیب ضمان آور نیست و بر فرض اگر ضمانى داشته باشد همانند خطاى قاضى باید از بیت المال پرداختشود؟
براى پاسخ روشن به این سؤال باید نخست محدوده بحث از جهات گوناگون (از قبیل اینکه: منظور از ضمان، ضمان قهرى استیا قرار دادى؟ و یا منظور از طبیب، طبیب جاهل استیا حاذق؟ خطاکار و مقصر استیا محتاط و بى تقصیر؟ و بالاخره عمل طبیب مصداق خطاى محض استیا شبه عمد؟ و امثال اینها) روشن شود، و پس از روشن شدن محدوده بحث، آنگاه ضمان و عدم ضمان طبیب طبق ادله بررسى شود تا معلوم گردد که طبیب ضامن استیا نه، و بر فرض ضمان، آیا راهى براى سقوط ضمان وجود دارد که بالاخره ذمه طبیب از ضمان برى شود یا نه؟ لذا در این مقاله این مبحث تحت عناوین ذیل مورد توجه و بررسى قرار مىگیرد: 1 - تعیین محدوده بحث. 2 - اثبات ضمان طبیب. 3 - عوامل سقوط ضمان طبیب.
1 - تعیین محدوده بحث
در ذیل این عنوان ابتدا باید معناى ضمان طبیب روشن گردد و سپس معلوم گردد که منظور از طبیب کدام طبیب است؟ حاذق یا جاهل، مقصر یا محتاط؟ و همچنین باید روشن گردد که تنها برخى از اطبا مانند جراحان ضامن اند یا همه اطبا، اعم از طبیب عمومى یا متخصص، جراح یا غیر آن و اعم از از روان پزشکان و غیر آنها، و آیا عمل طبیب که ضمان آور است مصداق خطاى محض استیا ...؟
الف - معانى ضمان و موارد استعمال آن
کلمه ضمان، در اصطلاح فقها به معناى «تعهد» و بر عهده گرفتن است و در حقوق کنونى احیانا مرادف با «مسئولیت» نیز به کار مىرود. موارد استعمال ضمان و مشتقات آن در فقه و حقوق مدنى چندان است که به دشوارى مىتوان همه موارد و معانى گوناگون را برشمرد، ولى تقسیم این موارد و گروه بندى معانى مشابه، مىتواند به شناخت مفهوم ضمان کمک شایانى کند.
1. ضمان ناشى از عقد: ضمان ناشى از عقد همان ضمان قراردادى است که مثلا در عقد بیع، فروشنده و خریدار در مقابل یکدیگر ضامن هستند، یعنى بایع متعهد و ضامن است که مبیع را به مشترى تسلیم نماید، چنانکه مشترى نیز متعهد و ضامن است که ثمن را به بایع بپردازد و در صورت مستحق للغیر در آمدن هر یک از مبیع و ثمن بایع و مشترى ضامن درک آن مىباشند و بالاخره ضمان عقدى همان است که در اصطلاح حقوق کنونى از آن به مسئولیت قراردادى یاد مىکنند.
2. ضمان قهرى: عبارت است از مسئولیت انجام امرى یا جبران ضررى که بدون وجود هر گونه قرار داد و عقدى بین اشخاص به طور قهرى و به حکم قانون حاصل مىشود، مانند ضمان ناشى از غضب، اتلاف، تسبیب و امثال اینها. قدر مشترک این گروه از ضمان، ناخواسته بودن آنها استیعنى ضامن قصد ندارد خود را ملتزم به امرى نماید، لکن قانون این مسؤولیت را بر او تحمیل مىکند.
3. عقد ضمان: عقد ضمان طبق ماده 684 ق. م. «عبارت است از اینکه شخصى مالى را که بر ذمه دیگرى استبه عهده بگیرد ...» و این نوعى انتقال دین بوده که با عقد مزبور، دین از ذمه مدیون اصلى به ذمه ضامن منتقل شود.
پس از روشن شدن معانى ضمان و موارد استعمال آن، اینک مىخواهم ببینم که ضمان طبیب با کدام یک از این سه معنا قابل تطبیق است، آیا ضمان عقدى و قرار دادى است؟ یاعقد ضمان است که ضمان و مسئولیتى که بر عهده دیگرى بوده و به وسیله عقدى به خود انتقال داده است؟ یا اینکه هیچ یک از این دو نیستبلکه ضمان قهرى و الزامى خارج از قرار داد است؟ معلوم است که ضمان طبیب از قبیل ضمان قهرى است، یعنى ضمان ناخواسته اى است که طبق قانون بر او تحمیل مىگردد، چون طبیب با کسى چنین قرارى نبسته است که اگر خسارتى وارد شده من آن را جبران مىکنم و یا عقدى در میان نیست که بر اساس آن عقد و قرار بتوان طبیب را ملزم نمود.
در سال 1833 م. موضوع مسئولیت پزشکان در دیوان کشور فرانسه مطرح گردید و دیوان کشور فرانسه راى داد که دو ماده 1382 و 1383 قانون مدنى فرانسه که مربوط به ضمان قهرى استبه طور کامل قابل تطبیق بر مسئولیت پزشک است. بنابراین مسئولیت طبیب قهرى است، از آن زمان به بعد محاکم فرانسه بر این مبنا حکم مىکردند، تا اینکه در سال 1936 مجددا موضوع مسئولیت پزشکان در دیوان کشور فرانسه مطرح گردید. دیوان کشور این بار راى به قراردادى بودن ضمان طبیب داد، زیرا بالاخره بین طبیب و بیمار قرار داد معالجه وجود دارد، گر چه قرارداد معالجه تعهد به شفاى بیمار نیست، لکن قرار داد اقتضا مىکند که تلاش صادقانه و آگاهانه که از وجدانى آگاه سرچشمه مىگیرد و با اصول علمى ثابت هماهنگ باشد به کار بندد و اخلاق طبیب به آنچه که عقد بر وى تحمیل کرده است ولو اینکه غیر عمدى باشد موجب مسئولیت قراردادى شود. (6)
ولى حق این است که قرار داد معالجه باعث ضمان نمىگردد، چون اگر طبیب طبق قرارداد عمل نکند مقصر است و طبیب مقصر قطعا ضامن است و آن از محدوده بحثخارج است و اگر حاذق بود و تمام توانش را نیز به کار گرفته است اما منجر به مرگ بیمار شد، قرارداد معالجه نمىتواند ضمان آور باشد تا ضمان او ضمان قراردادى باشد، بلى ممکن است ضمان قهرى داشته باشد که باید به آن بپردازیم.
ب - ضمان کدام طبیب ضامن است؟
منظور از طبیب از یکسو قطعا قشر خاصى از طبیب نمىباشد. یعنى بحث ضمان طبیب، اختصاص به جراحان، یا پزشکان عمومى یا روانپزشکان یا دامپزشکان ندارد، بلکه هر طبیبى مسئول اعمال خود و ملزم به جبران خسارات وارده جانى و مالى مىباشد، یعنى اگر از ادله، ضمان طبیب استفاده شد، فرقى نمىکند که یک طبیب عمومى با تجویز دارویى موجب تلف یا نقص عضو مریض گردد و یا یک جراح متخصص در اثر عمل جراحى قلب یا مغز و یا ...باعث تلف آن شخص گردد و یا روانپزشکى دراثر دادن برق در چند جلسه، به مریض و یا تجویز داروئى مریض خود را ناقص و یا از بین ببرد و یا دامپزشکى در اثر معالجات خود حیوان را تلف نماید، ضامن خواهد بود.
از سوى دیگر یقینا این بحث که طبیب ضامن استیا نه؟ مخصوص برخى از اطبا استیعنى در طبیب حاذق محتاط که همه تلاش خود را به کار بسته است این بحث مطرح است که آیا ضامن استیا نه؟ وگرنه ضمان طبیب قاصر یا مقصر قطعى است و کسى به عدم ضمان آنها نظر نداده و محل خلاف هم نیست تا مورد بحث قرار گیرد که ذیلا به نحو اختصار به آنها اشاره مىشود.
ضمان طبیب جاهل
حذاقت و دانایى شرط اول و رکن رکین طبابت است، و تصدى شغل پزشکى و دامپزشکى و دیگر شعب مربوط به آن اگر بدون آگاهى لازم باشد و موجب مرگ یا ضایعه اى در عضو یا قوه اى از قواى انسان شود، فرد ضامن دیه نفس یا عضو آسیب دیده خواهد بود.
در این رابطه نظر فقهاى شیعه و سنى و حقوقدانان هماهنگ بوده و روایات وارده از طرق شیعه و سنى دلیل بر این مطلب است، به عنوان نمونه به برخى از آنها اشاره مىکنیم:
در حدیثى از امیرالمؤمنین علیه السلام روایتشده است که فرمود:
«بر امام واجب است که علماى فاسق و پزشکان جاهل و ... را زندانى کند.» (7)
زیرا علماى فاسد عقاید و دین مردم و پزشکان جاهل جسم مردم را تباه و فاسد مىکنند، پزشکان جاهل نه تنها دردهاى جسمى و روانى افراد جامعه را تخفیف نمىدهند بلکه بر آنها مىافزایند و گاه ممکن است آنها را تا سر حد مرگ بکشانند.
در حدیثى دیگر از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هم نقل شده:
«من تطبب و لم یکن بالطب معروفا فهو ضامن» (8) یعنى کسى که به امر پزشکى بپردازد و از قبل دانش آن را نیاموخته باشد ضامن و مسئول است.
در قرآن کریم نیز از عمل به ظن و گمان مخصوصا در کارهاى مهم از قبیل جان و سلامت انسان بشدت نهى شده و گفته شد: «لا تقف ما لیس لک به علم» (9) و در آیه دیگر گفته شد: «ان الظن لا یغنى من الحق شیئا» (10) بنابراین کارها باید براساس علم و آگاهى صورت گیرد نه ظن و تخمین و گمان.
سایر محصولات :
ایا طبیب ضامن است
ایا طبیب ضامن است ...
تحقیق در مورد جنگ به روایت سردار حاج محمد کوثریتحقیق در مورد جنگ...
تحقیق در مورد جنگ احدتحقیق در مورد جنگ...
تحقیق در مورد سنسور فشار 25 ص wordتحقیق در مورد سنسور فشار 25...
پاورپوینت برنارد چومیپاورپوینت برنارد چومی...
مقاله درباره فاینمن رادرفوردمقاله درباره فاینمن رادرفورد...
مقاله در مورد اطلاعات عمومی درباره جانوران ، خزندگان ، پرندگانمقاله در مورد اطلاعات عمومی...
تحقیق درباره شناسایی ومحاسبه حریم سفره های آبهای زیر زمینی با تاکید برشناخت حریمتحقیق درباره شناسایی ومحاسبه...
مقاله درباره فاطمه راکعیمقاله درباره فاطمه راکعی...
تحقیق درمورد نقاشی و لئوناردو داوینچیتحقیق درمورد نقاشی...
اگزیستانسیالیسم 10 wاگزیستانسیالیسم 10 w...
تحقیق در مورد جمجمهتحقیق در مورد جمجمه...
تحقیق در مورد جـلـبکـهای خوراکیتحقیق در مورد جـلـبکـهای خوراکی...
تحقیق در مورد جامعه شناسی اعتیاد در ایران 14صتحقیق در مورد جامعه...
تحقیق در مورد سنسور 33 ص wordتحقیق در مورد...
مقاله درباره فاجعه زیست محیطی در دانوبمقاله درباره فاجعه زیست محیطی در...
پاورپوینت عملکرد مسکن در بافت سنتیپاورپوینت عملکرد مسکن در بافت...
تحقیق درمورد نجوم و معماریتحقیق درمورد نجوم و معماری...
مقاله درباره غیبتمقاله درباره غیبت...
دانلود فایل NV لنوو TAB_2_A7_30GC قابل رایت با Mtk Droidدانلود فایل NV لنوو TAB_2_A7_30GC...
تحقیق در مورد تولید نابتحقیق در مورد تولید...
اگر برخى از اولیاء صغیر یا مجنون باشنداگر برخى از اولیاء صغیر یا مجنون...
تحقیق در مورد تولید علم و ضرورتهای اساسی نهادینه سازی آنتحقیق در مورد تولید علم و ضرورتهای...
تحقیق در مورد توصیه های تعمیراتی جهت لرزه گیرهای هیدرولیکی 11 صتحقیق در مورد توصیه های تعمیراتی...
مقاله درباره غزنویانمقاله درباره غزنویان...
تحقیق در مورد سنسور 110 ص wordتحقیق در مورد...
تحقیق درمورد نانو سیمان و نانو بتون 15 صتحقیق درمورد نانو سیمان و نانو...
دانلود پاورپوینت جنگ نرم _ 82 اسلایددانلود پاورپوینت جنگ نرم _...
تحقیق درباره شناخت ضوابط طراحی شهرک صنعتیتحقیق درباره شناخت ضوابط...
مقاله درباره غدیر خممقاله درباره غدیر خم...
اِکْراهاِکْراه...
تحقیق در مورد تنیس 6 صتحقیق در مورد تنیس 6 ص...
تحقیق در مورد تورم 10 صتحقیق در مورد تورم 10 ص...
تحقیق در مورد تقویت بعد مدیریت دانشجویان در شرایط بحرانی 9 صتحقیق در مورد تقویت بعد مدیریت...
مقاله درباره عید نوروزمقاله درباره عید...
تحقیق درباره شناخت بتنتحقیق درباره شناخت بتن...
تحقیق در مورد سروو موتور ها 18 ص wordتحقیق در مورد...
مقاله درباره عید سعید غدیر خممقاله درباره عید سعید غدیر خم...
اهلیتاهلیت...
تحقیق در مورد تفنگتحقیق در مورد تفنگ...
تحقیق درباره شمس العمارهتحقیق درباره شمس العماره...
تحقیق در مورد تعریف معماری سازمان و پیاده سازی سیستم جامع اطلاعاتی و اتوماتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد ترکیب جامدات در وسایل مخلوط کن مختلف 16 صتحقیق در مورد ترکیب جامدات...
مقاله درباره عوامل موثر بر سن ازدواج در ایرانمقاله درباره عوامل...
تحقیق درمورد موسیقیتحقیق درمورد موسیقی...
مقاله در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی در ایرانمقاله در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی...
مقاله درباره عوالم هفتگانهمقاله درباره عوالم هفتگانه...
تحقیق درباره شرکت پایه بتون بینالودتحقیق درباره شرکت پایه...
تحقیق در مورد تحلیلی جامعه شناختی از نقش تغییرات اجتماعی درتحولات فرهنگیتحقیق در مورد تحلیلی...
اهداف و اصول نظام سیاسیاهداف و اصول نظام سیاسی...
خانه داوودی مشهد +معماریخاتم سازی
جوشکاری خال، شکاف و طرح
جایگاه ممتاز معماری اسلامی در هنر جهان
تعریف میدان
ضرر و شیوه های جبران آن در نظریه مسئولیت مدنی در حقوق ایران
روابط معلم و دانش آموز
پایان نامه دوپینگ و داروهای غیرمجاز ورزشی
رابطه مفهوم گناه و جرم
تاثیر آموزش هنر در مدارس دوره ی ابتدایی
شستشوی پشم
رنگرزی بر روی پنبه
بررسی روشهای بهبود رنگرزی الیاف پنبه با رنگزاهای طبیعی
تفکیک قوا 14 ص
ضرر و شیوه های جبران آن در نظریه مسئولیت مدنی در حقوق ایران
کلمات کلیدی :یوان کشور فرانسه کشور فرانسه مطرح نها شاره مىrlm فرانسه مطرح گردید موضوع مسئولیت پزشکان بران سارات وارده مان قهرى ستrlm مان بیب مان قهرى یوان کشور بیب امن لیه لسلام وارد کننده مىrlm ستrlm laquo raquo معالجه پزشکان مسئولیت متناع
- ۹۶/۰۸/۱۲